Toti suntem clientii/sclavii automatizarii in vanzari

Atunci cand mergem la un supermarket, ne plimbam prntre rafturi, analizam produsele dorite, le alegem, le punem, in cos si le ducem la casa. Fara sa vrem (sau noi chiar vrem – de fapt asta e frumusetea automatizarii in vanzari) am muncit pentru respectivul supermarket. Cand ne ducem la un mic magazin vanzatorul ne intreaba ce produs dorim, ni-l arata unde este, ni-l aduce la tejghea si chiar ni-l baga in sacosa. La supermarket, ca niste clienti scavi, noi muncim si realizam aceste activitati. Pe gratis. Diferenta consta in forta de munca eliminata de catre supermarket pentru tot ceea ce un magazin mic il face de fiecare data cu fiecare client.

Si tu ca entreprenor trebuie sa intelegi acest lucru: automatizarea iti elimina o parte din costurile de forta de munca iar clientul ajunge intr-un fel sau altul sa munceasca pentru tine.

Atunci cand ai un website de exemplu cauta sa iti automatizezi toate operatiile de vanzare. Chiar daca la inceput o sa iti para anevoios trebuie sa intelegi ca daca nu o faci acum pe viitor sigur vei fi obligat sa o faci.

Si astfel clientul va cauta singur informatiile dorite despre produsele tale, va hotara ce sa cumpere si va comanda inclusiv platind prin intermediul cardului. Adica isi va face “jobul” de client. Singura conditie este ca derularea tuturor acestor proceduri sa se desfasoare cursiv si usor. Un client care foloseste un sistem de automatizari vanzari eficient va reveni in mod cert… un sclav (glumesc, sau poate nu!).

Cum trebuie sa folosim serviciile de automatizare in vanzari?

„Strategia fără tactică este cel mai lung drum spre victorie. Tactica fără strategie este zgomotul de dinaintea înfrângerii.”

Activitatea de vanzari este un razboi continuu: impotriva concurentei dar si a mediului potrivnic si schimbator al afacerilor.

Tocmai de aceea trebuie sa gandim in avans, aplicand strategiile necesare pentru o perioada de cel putin cativa ani. In mediul online al afacerilor ne putem bucura de tot mai multe instrumente de automatizare si deseori te trezim in situatia de a nu stii ce sa alegem. Daca facem greseala de a ne contura afacerea dupa cateva sfaturi mai mult sau mai putin formale din partea prietenilor si apropiatiilor atunci sigur vom pune strategia pe ultimul loc, locul care duce mai devreme sau mai tarziu la supra-aglomerare si chiar blocaj.

Avem nevoie de o strategie in cadrul vanzarilor pornind de la aceasta caracteristica a viitorului online: automatizarea in vanzari.

Iar un expert cu experienta iti poate oferi aceasta viziune personalizata exact pe afacerea ta. Un expert are viziunea de ansamblu, pornind de la experienta sa dar aplicata pentru afacerea ta.

“Pe cat esti de departe, pe-atat esti ma aproape”  spunea un citat Indian

Adica daca te departezi si vizualizezi in ansamblu ai mai multe sanse sa descoperi structurile si strategia necesara victoriei.

Implicarea directa a entreprenorului in afacere este de la sine inteleasa si necesara dar o privire de ansamblu, fara o implicare subiectiva inerenta este  strict necesara cel putin la o perioada de 12 luni.

Studii de caz

Sa va dau un exemplu despre automatizarea in afaceri. Sa ne imaginam o firma de igienizare. Are o serie de contracte cu multe firme iar prestare de servicii se face: zilnic, saptamanal sau lunar in functie de fiecare contract in parte. Are trei echipe de curatenie care trebuie coordonate  zilnic unde sa se deplaseze. Sefii de echipa primesc zilnic o foaie in care li se prezinta unde si ce trebuie sa presteze in functie de comenzile clientilor. Dar bine inteles ca apar si urgente. Clienti care au nevoie imediat de deratizare, dezinsectie, curatenie. Un angajat analizeaza fiecare contract si programeaza manual fiecare prestare de serviciu. Si da telefon la seful de echipa cand e nevoie de o acoperirea unei urgente.

Cum ar fi sa avem un program integrat care sa contina datele de contract pentru fiecare client in parte, cu programarea aferenta realizata AUTOMAT prin declansatori la momentul potrivit. Nici nu mai este nevoie de un angajat care sa pregateasca tot acest proces. E suficient sa ruleze programul, pornind de la o baza de date in excel de exemplu care este citita si analizata in timp real. Asfel chiar si interventiile urgente  pot fi avute in vedere in timp real. Cu informarea  prin sms sau alta aplicatie de mesagerie instant a sefilor cu privire la traseul si serviciile de prestat. Si toate sarcinile sunt ulterior centralizate automat dupa ce sunt indeplinite prin autocompletare in tabelele sursa.

 

Un alt exemplu: o clinica medicala are programari de efectuat si de a instiinta/reaminti atat doctoriilor cat si pacientiilor despre  respectivele programari. Toate instiintarile se pot face prin sms sau email, automat fara interventie umana. Suplimentar se poate realiza o procedura in cadrul apelurilor telefonice ca fiecare client sa acceseze prin meniu sau chiar prin interpretare ligvistica NLP (robot intelligent de conversatie voce) programarea sau informatiile dorite. Si bineinteles cu o centralizare instant a tuturor programarilor intr-un tabel. Toate aceste informatii pot fi accesate online de catre membrii echipei in functie de drepturile de administratie aferente si oferite de manageri.

Sfaturi pentru primii pasi de automatizare

Daca sunteti o mica afacere nu aveti cum sa va implicati intr-un process de automatizare complet. Nici nu aveti nevoie. Ganditi strategic:

  • ce urgente aveti in primul rand pentru declansarea procesului: de principiu recomandam o automatizare a relatiei cu clientul, mai ales prin comunicarea catre client a informatiilor vitale de decizie, si prezentarea desfasurarii proceselor de pregatire si livrare marfa (prin sms sau alte platforme de mesagerie instant)
  • automatizati si procesul de promovare. Nu mai pierdeti timpul postand dvs pe toate platformele, fie alegeti o platforma care sa va asigure toate aceste caracteristici de multiplicare automata fie alegeti doar unul sau maxim doi furnizori de publicitate automatizata
  • cauta ca toate procesele de automatizare sa fie umanizate (adresare pe nume catre client, mici texte amuzante de conjunctura, recomandari legate de produsele deja achizitionate sau pe care clientul A INTENTIONAT a le cumpara) astfel incat clientul sa nu se simta stanjenit de sentimentul unui automatism (chiar daca asta este, de ce sa nu recunoastem)
  • implementati un robot de conversatie automata pe website. S-a demonstrat ca un client care se simte tratat cu atentie de catre furnizor are tendinta de a recomanda si de a mai utiliza respectivul serviciu.
  • nu uitati sa automatizati si relatiile interne de procesare a comenzii, o sa va reduca mult costurile cu forta de munca umana.
  • testati si analizati noi cai de automatizare, nu conteaza ca unele nu vor aduce rezultate immediate si directe, conteaza ca intotdeuna veti fi cu un pas inaintea concurentei