Ce inseamna marketingul? Avem de ales din zeci de definitii ale marketingului, unele date de experimentati teoreticieni, altele oferite de manageri trecuti prin zeci ani de „razboaie” pe pietele economice ale lumii.
Daca ar fi sa aleg, cea mai simpla si clara definitie din punct de vedere teoretic este cea de mai jos:
„Marketingul reprezinta analiza si satisfacerea nevoilor clientilor”
(definitie data de Asociatia Internationala a Marketingului)
Practic insa definitia data de un manager pare a fi cea mai realista:
„Marketingul este procesul prin care o firmă traduce profitabil nevoile clienților în venituri”
(Mark Burgess – Managing Partner, Blue Focus Marketing)
In ambele cazuri ajungem sa ne gandim la un element comun: CLIENTUL
(vrei sa vezi care este diferenta dintre un client si un consumator? citeste articolul nostru: care-este-diferenta-dintre-un-client-si-un-cumparator)
Ca spunem Marketing Online sau Marketing Digital ne gandim la acelasi lucru: marketingul pentru afacerile online, digitale care cuprind din ce in ce mai mult relatia client-furnizor. Si chiar daca o firma a debutat doar in afaceri off-line cu timpul nevoia de a ramane pe o piata dinamica dar si dinamitata de internet sigur a ajuns sa aplice marketingul in domeniul online.
(vrei sa afli la ce nivel de dezvoltare in domeniul online se afla afacerea ta? citeste articolul nostru: dezvoltarea-marketingului-online-si-unde-te-regasesti-tu)
Sa stii cum sa iti dezvolti afacerea online reprezinta un cumul de necesitati obligatorii:
- sa dezvolti produse speciale pietii digitale
- sa stii ce preturi sa oferi ca sa fii „pe piata”
- sa aplici o logistica de distributie in conformitate cu dinamicitatea pietii
- sa poti ajunge in mod cat mai eficient si rapid la clienti prin promovarea online
Multi amatori si chiar „profesionisti” ai domeniului, de fapt mai bine spus ai FENOMENULUI numit marketing online, au invatat toate aceste lucruri „din mers”, ca sa nu folosesc un termen mai dur: „dupa ureche”. Toti spun ca se ocupa cu promovarea online, cu marketing online, cu promovarea digitala sau cu marketingul digital. Putini insa stiu care este diferenta intre marketing online si promovarea online (sau putem folosi termenul de „digitala”) – e acelasi lucru sau sunt diferite nuante?
Promovarea online se face aplicand principiile automatizarii daca vrei sa ai rezultate si eficienta, vezi articolul nostru despre automatizare in vanzari
Totul a pornit de la utilizarea in mod uzual de market-eri a termenului de „campanie de marketing” in sensul unei campanii de promovare, utilizare cel mai des intalnita in cadrul marketingului online. Dar marketingul este mult mai mult decat o simpla campanie de promovare. Este un cumul de politici care au ca scop ceea ce spuneam la inceput prin definitia acestuia: „analizarea si satisfacerea nevoilor clientilor”
Marketingul in sine este considerat a fi structurat din patru elemente distincte, care concureaza impreuna pentru a realiza ceea ce se spune a fi „Mixul de Marketing”:
- politica de produs
- politica de pret
- politica de distributie
- politica de promovare
Fiecare politica din cadrul mix-ului de marketing isi are rolul sau distinct dar conclucreaza impreuna.
Promovarea este cea mai cunoscuta in cadrul marketingului dar daca nu ai produs, nu ai pret si nu ai logistica de distributie, degeaba ai promovare.
Postarile social media sunt importante dar trebuie facute respectand o serie de clieterii, vezi Postari automate in grupurile Facebook
Pentru a fi mai elocventi inchipuiti-va ca politica de promovare reprezinta asamblul TACTICILOR de a plasa un produs pe piata iar marketingul reprezinta STRATEGIA, ambele se dezvolta separat dar au nevoie una de alta in mod definitoriu.
„Strategia fara tactica este lungul si nesigurul drum spre victorie, iar tactica fara strategie este lungul dar sigurul drum spre infrangere”
De aceea, cand ajungeti sa dezvoltati o companie de promovare, cautati sa va creati un plan de marketing care sa cuprinda ansamblul mixului de marketing.
Caci chiar daca noi nu distingem nicio diferenta intre promovare si marketing, piata fie ea cea online isi alege castigatorii dintre cei care au si strategia si tactica in comun acord pentru vanzari cat mai eficiente.
(vrei sa intelegi de ce vanzarile nu mor niciodata ci doar cei care nu stiu a le folosi? citeste articolul nostru: vanzarile-au-murit-sa-traiasca-vanzarile)